Liefde voor bier geeft economie een boost

Dat we een lekker product verkopen wisten we al. Maar dat bier, en in het bijzonder speciaalbier, zó populair is, en dat de keuze en de diversiteit aan bieren zó groot is… Wist je dat er in Europa iedere week twintig nieuwe brouwerijen bij komen? En dat het aantal kleine brouwerijen in zeven jaar tijd verdrievoudigd is? The Brewers of Europe zocht het uit. Deze Europese organisatie van brouwers spreekt van een voortzettende renaissance binnen de biersector.

Bier is in Europa een van de snelst groeiende handelsproducten en zorgt voor de nodige banengroei. De Nederlandse biersector telt ruim 6.000 banen en daarnaast zijn er nog duizenden afgeleide banen, bijvoorbeeld bij toeleveranciers. De toenemende liefde voor (speciaal)bier is dus ook een prima smaakmaker voor de economie.

O ja, nog een aardig weetje: als het om de bierconsumptie per hoofd van de bevolking gaat, spannen de Tsjechen de kroon, blijkt uit het onderzoek van The Brewers of Europe. De Duitsers staan op de tweede plaats. De Nederlanders staan ergens in het midden. Misschien ook wel zo verantwoord…